mandag 1. februar 2010

Dataspillets utvikling

Dataspillets utvikling

Vi fikk lekse i norsken å skrive et sammendrag fra en videosnutt, som hadde blitt lagt ut på it's. Her vises resultatet av dette.
Dataspillets historie startet på 1970-tallet. Ingen andre spilleformer har hatt en så stor utvikling. Det første dataspillet som kom, var om en pingpong ball som hoppet rundt på skjermen, deretter kom dataversjoner av allerede eksisterende spill som; kabal og sjakk. Etter hvert ble det også laget animasjoner og visuelle effekter til spillene, det oppstod nå en ny sjanger, eventyrspill. En amerikaner fant videre på å knytte de enkelte handlingene opp mot en historie. Dataspillene ble nå også visuelt avanserte, slik at man for å få utført en enkelt handling, som for eksempel å lukke opp en dør, måtte først plukke opp nøkkelen, for så å vri den om i låsen, før døren åpnet seg. Den gangen måtte du skrive inn tekster for å kommunisere med datamaskinen, og det kom snakkebobler som svar. Nå har vi musa som gjør at handlinger kan utføres med kun et tastetrykk, og ved å trykke på figurer i spillet svarer dataen ved å snakke tilbake, med visuell stemme.
Mange mener at den nye måten å spille på virker skremmende, blir det sagt i filmen. Det kan også være skremmende å se hvordan små barn lever seg inn i skytespill, og dreper fiktive mennesker. Årsaken er vel kanskje at spillene har blitt så tett knyttet opp mot virkeligheten. Menneskene i dataspillene ser omtrent ut som virkelige mennesker, og ungene dreper med største iver. På en annen side har en brukt de nye kunnskapene ved dataspill til skole og utdanning. Nå går det til og med an å ta deler av flysertifikatet ved å fly et fiktivt fly, via en datamaskin.

Ingen kommentarer: